Wednesday, February 6, 2013

Usaha, Tawakkal dan Ketentuan


بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamu'alaikum wbt


     Setiap manusia mempunyai keinginan dan impian tersendiri. Apa sahaja yang kita inginkan, kita seharusnya berusaha mendapatkannya. Gunakanlah apa-apa cara sekalipun selagi tidak bertentangan dengan syariat. Kejarlah ia semampu mungkin kelak kita tidak akan menyesal di kemudian hari. Janganlah merasa jemu melakukan sesuatu demi mendapatkan apa yang ingin dikecapi. 

       Seterusnya, setelah kita usaha dengan pelbagai cara, kita seharusnya mengiringi dengan tawakkal. Sesungguhnya tawakkal dapat meningkatkan keimanan kepada Allah S.W.T. Ini kerana tawakkal adalah suatu sikap seseorang yang yakin dengan Allah S.W.T. Kita seharusnya menyandarkan kepada Allah S.W.T apabila menghadapi kesukaran. Serahkanlah diri kita kepada Allah S.W.T setelah berusaha keras dalam mengecapi apa yang kita inginkan.

        Akhir sekali, sama ada kita kecapi apa yang diinginkan atau sebaliknya kita perlu terima akan ketentuan Allah S.W.T. Kita perlu redha akan qada dan qadar yang telah ditetapkan. Relakan hati kita dengan apa yang berlaku. Janganlah kita menyalahkan sesiapa kerana apa yang terjadi semuanya telah tertulis. Sesungguhnya, apa yang kita rancang adalah baik tetapi apa yang dirancang oleh Allah S.W.T adalah yang paling baik untuk kita. 


"Usaha dengan doa,
  Masanya akan tiba.
  Dengan restu ilahi,
  Kelak pasti akan ditemui"


No comments:

Post a Comment