Friday, February 8, 2013

Penghargaan



بسم الله الرحمن الرحيم


Assalamu'alaikum wbt

     Penghargaan adalah hadiah kepada orang yang telah berjasa dan berbudi kepada kita. Penghargaan dapat ditunjukkan dengan pelbagai cara seperti ucapan terima kasih, memberikan senyuman, memberikan hadiah dan sebagainya. Kita seharusnya membalas budi seseorang terhadap kita kerana dengan cara ini akan memberi kesan kepada ketenangan hati kedua-dua pihak. Perkara ini nampak seperti remeh tetapi ia memberi kesan yang besar dalam kehidupan seharian kita. 

      Selain itu, penghargaan yang diberikan akan membuatkan seseorang yang telah berjasa itu merasai dihargai atas pengorbanan yang telah dilakukan. Secara tidak langsung, ini akan membangkitkan semangat untuk terus berbuat baik. Hargailah orang yang telah berbuat baik kepada kita. Dengan ini, kita dapat membentuk hati yang bersih dan kita akan disenangi oleh semua.

       Akhir sekali, hargailah Allah S.W.T kerana telah memberi kita nyawa, keluarga, dan peluang untuk kita hidup bagi membolehkan kita berbuat yang terbaik untuk hari ini dan InsyaAllah pada hari berikutnya. Semoga Allah S.W.T sentiasa melembutkan hati kita untuk sentiasa memberi penghargaan kepada orang lain. Amin.

" Kita perlu hargai orang lain,
   Kelak, orang lain akan menghargai kita " a. A

No comments:

Post a Comment