Thursday, April 15, 2010

Setitis Air Mata


Mengimbas kembali kehidupan aku sebagai seorang guru selama 30 hari di Sk. Bkt. Kenak. Minggu pertama adalah minggu yang amat penting bagi aku kerana minggu ini lah aku mula berkenalan dengan anak-anak didik SkBK. Reaksi pertemuan pertama perlu di lakukan dengan baik agar hubungan yang bagaimana kita mahukan. Bagi aku, anak-anak didik aku perlulah menghormati aku sebagai seorang guru dan pada masa yang sama menganggap aku sebagai kawan. Caranya, ketegasan dalam mengawal tingkah laku murid menjadi rutin harian aku. Tidak secara keseluruhan aku selitkan ketegasan semasa sesi p&p aku juga mengamalkan unsur-unsur kecindan seperti bergurau, menyanyi dan mengusik mereka supaya 'happening' dalam kelas aku. Barulah anak-anak didik aku berasa tidak tertekan semasa pembelajaran. Agak-agak tingkah laku mereka dah fanatik dan agresif aku "cut" dengan unsur-unsur ketegasan. Mudah cara aku. Minggu kedua dan ketiga anak-anak didik aku sudah selesa dengan cara aku. Mereka sangat mesra dan rapat sehingga aku sendiri teringat-ingat serta tidak sabar untuk mengajar mereka pada keesokannya. Petang-petang aku dan Amer latih pasukan bola tampar serta pasukan kawad. Sangat seronok walaupun tersangat letih. Maklumlah pagi mengajar ditambah dengan jarak sekolah yang agak jauh dan cuaca panas. Sangat berbaloi. Ketika pertandingan bola tampar peringkat zon Jertih pasukan perempuan sekolah aku menang naib johon. Terbaiklah (Atikah, Mimi, Suhana, Ayu, dan rakan yang lain). Syabas juga pasukan lelaki walaupun kalah di peringkat suku akhir tidak mengapa "kalau semua nak menang, siapa nak kalah" :0. Walaubagaimanapun kalah tetapi kalah bergaya. Itu yang paling penting. Kegagalan sekali akan membuatkan kita menang berkali-kali. Minggu terakhir adalah minggu yang amat sukar untuk aku luahkan. Kelas yang paling hujung iaitu kelas yang paling nakal tetapi kelas yang pling aku sayang, anak-anak murid aku di kelas ini hampir kesemua menangis apabila aku mengatakan yang aku akan kembali ke Institut. Tak sanggup aku melihat titisan air mata mereka. Sangat sedih. Kesedihan hanya di dalam diri. Tidak sanggup aku keluarkan. Hari yang terakhir aku di Sk. BKt Kenak ramai murid-murid memberikan hadiah kepada aku. Bukan hadiah yang aku harapkan. Harapan aku hanyalah kejayaan setiap dari mereka. Paling yang membuatkan jiwa aku merintih adalah ketika murid-murid 4 Jaya bersalaman serta memeluk aku di saat-saat terakhir. Titisan air mata anak-anak berlumuran di baju aku. Sebak jiwa aku sebentar. Selepas itu, mereka menyanyikan lagu 'Rumahku' yang digubah sendiri oleh aku ketika membuat set induksi sewaktu mengajar subjek Kajian Tempatan tempoh hari. Sungguh tidakku sangka pengajaran aku selama ini memberi kesan yang mendalam kepada mereka. Bertambah-tambah rintihan jiwa aku. Untuk meredakan keadaan aku senyum, ketawa dan menyanyi. Suasana berubah menjadi tenang. Sebelum aku tamatkan sesi yang terakhir sedikit kata-kata semangat aku sematkan dalam diri anak-anak muridku. Kelihatan bersemangat di wajah setiap murid-muridku. iItu yang aku mahukan. Akhir sekali, aku sangat puas hati dapat membuat praktikum di SKBK. Pengalaman yang tidak mungkin orang lain dapat. Pengalaman yang hanya tersemat di dalam diri aku.

1 comment: