Thursday, April 1, 2010

Sk. Bukit Kenak sekolah pertama aku

Sk. Bukit Kenak terletak di zon jertih menjadi perhentian seketika aku. Sekolah yang sangat menarik dan permandangannya ditepi sawah yang mempersonakan setiap detik nadiku. Murid-murid yang selalu menghiburkan hati dengan pelbagai karenah menjadi kenangan hidupku. Akim seorang murid yang memukau aku kembali ke zaman silam. Perwatakan dan percakapan mengingatkan aku sewaktu dahulu tiada perbezaannya. Di waktu persekolahannya adalah bagaikan manusia yang sangat baik tetapi sewaktu petangnya bagaikan harimau mengganas. Itu jualah aku saling tak tumpah. Bunyi-bunyian yang mengasyikkan aku "Cikgu! Cikgu! Cikgu! masuklah kelas saya! masuklah saya" sentiasa bermain-main di kedua-dua belah telinga aku membuatkan aku mengerti apa sebenarnya kasih sayang. Penat tak terkata. Siapa yang memberi pendapat menjadi guru adalah mudah. Akan aku beri penamparlogi di dahinya. Berat sangat tugas seorang guru. Menjadi guru bukan sahaja sekadar mengajar "content" malah segala kemahiran yang membolehkan seorang manusia menjadi insan yang harmonis dan berakhlak mulia juga perlu diterapkan. Apa yang aku lihat guru-guru paginya mengajar ilmu dan ditambah sebelah petangnya mengajar sukan, permainan, kawad kaki dan sebagainya. Semua itulah aku telah laluinya. Apa yang penting adalah keikhlasan. Apa jua yang dilakukan dengan ikhlas pada akhirnya kita akan dapat satu kepuasan yang akan dikenang sampai bila-bila. Aku sudah merasakanya. Sangat bahagia. Tak terungkat dengan kata-kata. Walau bagaimanapun semuanya hanyalah satu persinggahan. Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Itulah lumrah hidup kita sebagai manusia. Pengalaman adalah pemanis kenangan. Jauh lagi perjalanan aku. Ini hanyalah satu permulaan. Permulaan yang sangat membanggakan aku. Bangga menjadi seorang guru.

No comments:

Post a Comment