Friday, September 11, 2009

PENANGAN BONSAI


Bonsai!bonsai!bonsai!!!Bagi aku bonsai ni ibarat seperti kita mempunyai kuasa luar biasa iaitu kita dapat mengecilkan pokok-pokok yang besar. Aku
sebenarnya minat bonsai nie cuma aku takde bakat jer. Bukan semua orang yang boleh "gulung" pokok bonsai nie. Ingat senang!! Kemahiran pengetahuan terhadap bonsai ini memerlukan masa yang panjang,sehingga kadangkala peminatnya perlu menjelajah hampir keseluruh pelosok dunia semata-mata untuk mempelajari teknik-teknik membentuk dan hal-hal yang berkaitan dengan pkok ni. Sehingga boleh dikatakan ia boleh menjadi sebahagian
daripada kehidupan para peminatnya.

Daripada tumbuhan yang kecil dan renek,

ia dibentuk dengan penuh seni untuk mendapat bonsai yang memuaskan. China merupakan tempat di mana seni bonsai ini berasal, sementara di Jepunlah bonsai ini dibentuk sehingga diterima kepelosok dunia.


Waktu cuti-cuti aku selalu pergi kat umah abang saudara aku. Dia nie memang otai bonsai lar..keliling rumah dia penuh pokok bonsai dah macam nursery..hehe.. kadang-kadang sampai ke malam dia "gulung' bonsai..aku tengok dia dah cam orang gila...gila bonsai lar katakan.

Ada manusia yang lagi gila dek kena penangan bonsai ni.Bayangkan lah aku pernah terbaca kat surat khabar seorang guru lelaki yang berumur 49 tahun ditangkap sebab nak curi bonsai... haha...sampai cam nie sekali penangan bonsai. Akhir sekali aku nak cakap keunikan bonsai membuatkan harganya begitu tinggi. Namun harga yang tinggi tersebut adalah untuk menghargai nilai seni yang terdapat dalam tumbuhan tersebut.

1 comment:

  1. terima kasih diatas info yang amat berguna yang telah anda kongsikan. harap ada lagi "posting" yang menarik tentang bonsai selepas ini.

    ReplyDelete